Süsü, a sárkány
Vajon miért szeretjük annyira ezt a kedvesen esetlen, csupaszív sárkányt, akitől csak akkor rettegnek az emberek, ha nem ismerik fel benne a hatalmas, mindent fölülíró szeretetet?
Édesapám mérnök, a bátyám mérnök, édesanyám az orvosi pálya felé terelgetett, így lettem színművész. Kicsit messze estem az almafától. Gyermekkori álomból negyvenéves kaland kerekedett.
Exupéry írja A kis hercegben: „a beszéd csak félreértések forrása”, milyen igaz. A következő életemben jazz zongorista lennék szívesen, örömmel töltenék el egy napot Keith Jarrett (édesanyja: Kuzma Irma!) társaságában, ő a legnagyobb. Mindenem a zene, egész nap szól.
Legszívesebben Olaszországban vagy Görögországban élnék. Delphoiban olvasható „Gnóthi szeauton”, Ismerd meg önmagad. A bajok akkor kezdődnek, amikor valamivel többnek, vagy kicsivel kevesebbnek gondoljuk magunkat, mint amik vagyunk valójában.
Gyűlölöm az igazságtalanságot, még akkor is, ha én követem el.
József Attila szavaival: „Csak az olvassa versemet, ki ismer engem és szeret, mivel a semmiben hajóz, s hogy mi lesz, tudja, mint a jós..”
Főpróbahéten az segít ellazulni, ha jó a darab, a rendező és a szereposztás. Na meg néhány pohár remek vörösbor.
Kedvenc könyvem: Eckhart Tolle: A Most hatalma.
Vajon miért szeretjük annyira ezt a kedvesen esetlen, csupaszív sárkányt, akitől csak akkor rettegnek az emberek, ha nem ismerik fel benne a hatalmas, mindent fölülíró szeretetet?
A nagy vagyonok körül gyakran titkok lappanganak, de mint tudjuk, nehéz akármit örökre titokban tartani, a rejtélyekre rendszerint fény derül.
Szigligeti Ede – Mészöly Dezső – Aldobolyi Nagy György:Liliomfi cselvígjáték Örökzöld! Tavasz – nyárelő – Balatonfüred – Badacsony- fiatalság – vándorszínész-lét – szerelem. Félreértések – egymásra találások – bújócska. Vidámság – érzelmes/szomorú búbánat – tréfa – kacagás. Amikor újraolvastam a darabot, s eldöntöttem, hogy belevágok e szívet melengető, már filmről és színházból is jól ismert…
Kevesen tudják, hogy a híres dalban említett Csínom Palkó és Csínom Jankó nem két kuruc vitéz, hanem a dalt éneklő vitéz lovairól van szó.
Móricz Zsigmond:Rokonok társadalmi dráma Egy magyarországi kisváros – Zsarátnok – polgármestere, a hivatali dolgozók, bankárok, polgárok, hétköznapi emberek e történet szereplői. Ez a kisváros lehetne a világ, vagy Európa bármely szegletében, mégis, nem véletlen, hogy Móricz Magyarországra helyezte Zsarátnok városát. Már a település neve is sok mindent elárul. Zsarátnok. A hamu alatt lappangó, felületén már…
Ki lőtt? Kire? Mikor? Miért? Hogyan tovább? Férj volt, van, lesz! De ki lesz az?! Kezdődhet a férjvadászat!
A jómódú Federigo Rasponi, akinek Pantalone a lánya, Clarice kezét ígérte, meghal párbajban egy Florindo nevű ifjú által. Clarice és szerelme, Silvio, azonnal eljegyzik egymást. Ám ekkor beállít Truffaldino, s bejelenti kint várakozó urát, Federigo Rasponit!
1566. szeptember 7. Véget ér Szigetvár ostroma. Mindössze három várvédő marad életben. Köztük Cserenkó, aki később megírta a szigetvári ostrom hiteles történetét.
A magány cudar egy lakótárs. Dideregni kezd tőle az ember, és folyton takarózna, melegedne. De nem tud. Nincs annyi takaró.
Miért érdemes ma, 2016-ban a Vincent van Gogh drámájával méltóképpen foglalkozni? A Vincent van Goghéval, aki művész és prédikátor volt egy személyben? És a Paul Gauguin drámájával, aki Vincent van Goghnak éppen az ellentéte volt, de nemcsak legfőbb ellenfele, de legjobb barátja is tudott lenni?
Újra és újra elolvasva a művet, a szövevényes érzelmi – politikai – hatalmi szenvedélyekkel átszőtt cselekményívből egy színházi értelemben is kivételes figura alakja bontakozik ki előttem.
Kitárul a legendák kapuja, elkezdődik a történet a Héthavas alatt… Itt élnek színjátékunk hősei, a „hunmaradék” székelyek abban az időben, amikor a keresztény szellem erkölcsi értékei győzik meg a pogányt az új hit emberibb arculatáról.
Miről is szól ez a darab? Útkeresésről, magányról, kitaszítottságról, arról, hogy ember lelke tele van félelemmel és bizonytalansággal. De szól a reményről, a hitről, az erőről, az optimizmusról is.
A József-legenda megzenésítésének ötlete állítólag egy kollégiumi szobában született meg, ahol Andrew Lloyd Webber és alkotótársa, Tim Rice rátaláltak erre a drámai fordulatokban gazdag ószövetségi történetre.
Görgey Artúr tábornok személye, a nevéhez kapcsolódó világosi fegyverletétel, az 1848-49-es forradalom- és szabadságharc nemzeti gyászba fordulásában neki tulajdonított szerep, az „ítélet, vagy felmentés” ma is ellentmondásokkal teli.
Talán a legismertebb és legtöbbet játszott Shakespeare mű. Számtalan színpadi változat, film, musical, balett- és táncjáték dolgozta fel a veronai szerelemesek történetét.
Nyilas Misi kisdiák szorgalmasan tanul a híres debreceni kollégiumban. Ő a legjobb tanuló! Mikor szegénységben élő szüleitől pakkot kap, diáktársai nem csak az összes ennivalót, de még a csizmakenőcsöt is felzabálják előle.
A komédia: a kétségbeesés kifejezése” – írja egy tanulmányában Dürrenmatt. És valóban – a minden művét komédiaként aposztrofáló szerző – kétségbeejtő helyzeteket mutat számunkra, igen szórakoztató módon.
Schneider Mátyás fuvarozó egyik napról a másikra feltör, gazdagságát azonban megkeseríti, hogy úrhatnám felesége egy grófi lakájt szerződtet, mert nagypolgári életet akar élni…
„Minden dramaturgiai kritizálás ellenére, akárki mit mond, én a nemzetnek Csongorhoz szerencsét mondok.”
A „Szent Johanna” nem sorolható be egykönnyen a hagyományos műfaji kategóriákba. Főhőse kétségtelenül az új kor egyik legtisztább tragikus hőse, története a „koránjött új” tragédiájának típusa.
Csiky Gergely ebben a darabjában leleplezi azt a pénzhajhászós életformát, amelyben semmi más nem dominál, csak a haszon. Buborékok, vagyis mindenféle illúziók épülnek fel arra, hogy a pénzzel az élet minden gondját meg lehet oldani.
Az 1640-es években egy Morvaországból vallásáért kiüldözött protestáns lelkész csodálatos égi jelenéseket kezdett látni. Látomásait 1657-ben ki is adta s azokban megjövendölte az Ausztria-ház bukását s dicsőséget jövendölt a Rákóczi-háznak.
Ludas Matyi ezúttal Mátyásként jelenik meg a színen, mint színpadi komédiás. Azt játssza, amit ifjú korában nem tudott megtenni, vagyis nem tudott visszavágni a számtalanszor elszenvedett sérelmekért, amit nehéz sorsú gyermekként megélt.
„Zuhanunk, zuhanunk, Szentatyám!” – írta az ifjú II. Lajos király egyik utolsó levelében a pápának. Nem írhatta volna szebben, igazabban. Az ő királysága tíz esztendeje nem volt más, mint egyetlen zuhanás. Eladó volt már minden.
Játék a játékban, játék a kastélyban. A leleményes színpadi szerző, leleményes színpadi szerzőket hoz nehéz helyzetbe, akik színpadi érzéküknek köszönhetően mentik meg a valóságot a látszat tragédiájától.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |