CSÍKSOMLYÓI PASSIÓ

passiójáték

A Passiójátékunk Jézus szenvedéstörténetét kívánja emberközelbe hozni. A kereszt a bűn fája, s ennek ószövetségi mása, előképe, a paradicsomi almafa volt, amely szintén bűnbe sodorta az embert. Jézus keresztáldozatának ószövetségi előképének Ábrahám áldozatát tekintették.

Jézus szenvedéstörténete és kereszthalála nem múltba vesző történelmi legenda, hanem élő misztikus probléma, mely a modern ember számára aktuális kérdéseket vet fel.

Balogh Elemér szavaival: „A csiksomlyói sátány ábrázata itthoni ábrázat, a Mojzest ‘édes komám’-nak tituláló Deus Pater ugyanúgy közülünk való, mint a vérmes Nabugodonozor, a korocsmára igyekvő bélpoklos, a protokollumot felhántorgató Pilátus vagy a hetvenkedő Szent Péter, és még a Megváltó is itt szipta az anyatejet a Hargita tövében. Magyar Krisztus, magyar ördögök, sőt, magyar babilóniak és magyar sidók a hősei ezeknek a vaskos, jóízű, és költőiséggel teljes misztériumjátékoknak. Beszédjük pedig? Erő, és hajlékonyság, csíny, mérgezett nyíl, játék. Nézőink olyan szellemű előadást láthatnak, amely, miként a két és fél évszázaddal ezelőtti előadások az akkori nézőknek, igaz gyönyörűségükre és épülésükre szolgál.”

Balogh Elemér gondolatait ma is érvényesnek tartom. Ahogy a XVIII. századi ferences tanítók koruk ifjúságának és környezetüknek problémáira, erkölcsi tévelygéseire, hétköznapi életére reagáltak, úgy mi is korunk kérdéseit bújtatjuk a Passiójáték köntösébe. Az értékek relativizálódása, a korrupció, a hatalmi gőgből fakadó törvények fölé emelkedés kérdéseit állítjuk szembe a szeretet parancsával. Korunk megosztó közéleti diskurzusában jó ütemű perspektíva váltás Jézus személyére fókuszálnunk, aki egyszerre volt hagyománytisztelő és haladó gondolkodású. Modern kifejezéssel élve konzervatív és liberális.

Az előadás a magyar népszínjátszás hagyományaira támaszkodva ötvözi a commedia dell’arte és a kortárs mozgásszínház egyetemes nyelvét. Néptánc csoportok, az egri Gajdos Népzenei Együttes, a Csík zenekar, a színház Tánctagozata egészítik ki a népes szereplőgárdát.

Dér András, rendező

GALÉRIA
SZEREPLŐK

Jézus Nagy Péter
Júdás Portik Györffy András
Mária Dimanopulu Afrodité
Mária Magdolna Szik Juliska
Lucifer Venczel Valentin
Drumó Hüse Csaba
Farizeus1 Hüse Csaba
Plútó Szívós Győző
Farizeus2 Szívós Győző
Kirika Nagy Barbara
Farizeus3 Nagy Barbara
Pilátus Nagy András
Gábriel Nagy András
Kevélység Nagy András
Pilátus felesége Bánfi Kata
Irgalom Bánfi Kata
Herodes Safranek Károly
Dolor Safranek Károly
Kajafás Sata Árpád
Irigység Sata Árpád
Annás Horváth Ferenc
Harag Horváth Ferenc
Péter apostol Balogh András
Deus pater Várhelyi Dénes
1. kikiáltó Lisztóczki Péter
2. kikiáltó Nánási Ágnes
3. kikiáltó Endrédy Gábor
4. kikiáltó Sata-Bánfi Ágota
Bölcsesség Lisztóczki Péter
1. szolgálólány Nánási Ágnes
Bujaság Nánási Ágnes
Bal lator, Gesmas Endrédy Gábor
Amor Sata-Bánfi Ágota
Mihály arkangyal Káli Gergely
András apostol Káli Gergely
Jakab Fehér István
Jobb lator, Dismas Fehér István
Szentlélek Nagy Karina
2. szolgáló Nagy Karina
Lustaság Nagy Karina
Állhatatosság Nagy Karina
Százados Tóth Levente
1. tanú Tóth Levente
Torkosság Tóth Levente
Égi Mária Herczeg Flóra
Eleazar Radvánszki Szabolcs
Igazság Radvánszki Szabolcs
Justitia Radvánszki Szabolcs
Fösvénység Radvánszki Szabolcs
János apostol Siska Roland
Apostol Pilisy Attila
Jövendőmondó Horváth Attila
Zenész Horváth Attila
Angyal Blaskó Zsófia, Tóth Pető Orsolya
Gyerekek Kalló Eszter Csillag, Koncsos Levente, Koncsos Emese, Kovács Dániel, Nagyova Kornélia

Andornaktályai Falukórus

GG Tánc Eger Táncegyüttes

Zene Okos Tibor – Gajdos Zenekar
Zenészek Gajdos Zenekar
Vetítés, Fényfestés Exlex (Kálmán Mátyás, Besnyő Dániel, Mórász Dávid)

SZÍNLAP

Rendező Dér András
Díszlettervező Fodor Viola
Jelmeztervező Biczó-Takács Lilla, Zelenka Nóra
Koreográfus Topolánszky Tamás
Koreográfusasszisztens Pintér Lotti
Ügyelő Hódosi Ildikó
Súgó Tóth-Pethő Orsolya
Rendezőasszisztens Lázár Rita