A halál és a lányka / Bolero
A halál mindenütt jelen van. Erőteljes, könyörtelen, követelőző és közömbös egyszerre.
Egy káprázatosan szép és bátor lány találkozik vele. Úgy tűnik, csak egy laza gondolat, amely megváltást ígér minden nehézségtől, édes íze van és csábítóan mosolyog rá.
JEGYVÁSÁRLÁS
Jegy.hu
Jegyiroda (3300 Eger, Hatvani kapu tér 4.)
Eszterházy téri jegyárusító pavilonban (minden nap 14:00-17:00)
Látszólag váratlanul és teljes erejével hat rá. Vagy megidézte őt, a halált? Már egy ideje a halál gondolatát dédelgette? Elégségesek-e az erői ahhoz, hogy szembeszálljon, harcoljon, táncoljon ezzel a kezdetben múló, majd egyre inkább kiterjedő gondolattal? Az élet és a halál közti lebegve találkozik vágyaival, amelyekről azt hitte, hogy már régen elvesztette őket.
Benne – a fiatalság szépsége: küzdelem, szerelem, félelem.
Benne – a halál arca: semmi, minden, csend, nyugalom.
Sascha Pieper „A halál és a lányka” című koreográfiája erő és elhagyatottság, fájdalom és gyógyulás, látomás és depresszió között mozog, és azt kérdezi: mi történik a halál első kimerült gondolata és a semmibe való belekerülés között? Ugyanakkor vállalja a lányok legkülönfélébb sorsát, valamint a halállal való sokrétű szembenézésüket. A válaszok keresése közben folyamatosan új kérdéseket fogalmaz meg.
Keresésének kiindulópontja Franz Schubert „A halál és a lányka” című remekművének zenéje. Bár a zeneszerző tisztán zenei törvényszerűségeket követ, a lány küzdelmét éppúgy végigkíséri, mint a halálét. Mindkét oldal egyenrangúnak hangzik, és úgy tűnik, nem foglal állást. Így a zene egyszerre lett partner és ellenfél Sascha Pieper táncos konfrontációjában. Egyformán hajt, hordoz, támogat, szenved és harcol a táncosok ellen és velük együtt. És amikor az utolsó hang is elhalkul, ez a mű visszhangzik bennünk; mert a csend megállást jelent.
„És ha sokáig nézel a mélységbe, a mélység is beléd néz.” (Friedrich Nietzsche)
Bemutatja: Grazi Opera
Szereposztás
Első tétel – Utak
Lányka: Ann-Kathrin Adam, Stephanie Carpio, Kirsty Clarke, Isabel Edwards, Lucie Horná, Miki Oliveira, Rosa Maria Pace, Renata Parisi, Marina Schmied
Halál: Fabio Agnello, Lorenzo Galdeman, Phillipp Imbach, Yannick Neuffer, Frederico Oliveira, Giulio Panzi, Christoph Schaller, Paulio Sóvári, Michele Tirapelle
Második tétel – Betekintések
Öngyilkossági gondolatok: Lucie Horná, Christoph Schaller
Véglegesség: Ann-Kathrin Adam, Fabio Agnello
Harmadik tétel – Könnyedség
Félelemmentesség: Rosa Maria Pace, Frederico Oliveira
Negyedik tétel – Végzet
Lányka: Ann-Kathrin Adam, Stephanie Carpio, Kirsty Clarke, Isabel Edwards, Lucie Horná, Miki Oliveira, Rosa Maria Pace, Renata Parisi, Marina Schmied
Halál: Fabio Agnello, Lorenzo Galdeman, Phillipp Imbach, Yannick Neuffer, Frederico Oliveira, Giulio Panzi, Christoph Schaller, Paulio Sóvári, Michele Tirapelle
Bolero
A francia zeneszerző, Maurice Ravel leghíresebb kompozíciójának ritmusa és fokozatos növekedése megfelel a koreográfia felépítésének, amely, akárcsak a kotta, egyre színesebbé és technikásabbá válik, és a táncosok száma egyre nő. A látszólag absztrakt koreográfia egy ritmikus dallamban a korlátozások témáját indítja el: korlátozás a mozgásban, korlátozás a térben, a kommunikációban, önmagunkhoz vagy másokhoz való viszonyban, lock down. A koreográfus inkább ösztönösen, mint tervszerűen, látens módon reflektál a közelmúltra vagy a tartós jelenre, amikor a kérdéssel foglalkozik, amelyben egy világjárvány korlátozza életünk szinte minden szintjét. A kevesebb korlátozás több fényt, több teret, igényesebb tánctechnikát, több fizikai kontaktust jelent. Ahogy a zenei kompozíció növekszik, úgy növekszik a „korlátok nélküli élet” is.
JEGYVÁSÁRLÁS
Jegy.hu
Jegyiroda (3300 Eger, Hatvani kapu tér 4.)
Eszterházy téri jegyárusító pavilonban (minden nap 14:00-17:00)
Bemutatja: Szlovák Nemzeti Balett
Koreográfus: Adrian DUCIN
Zeneszerző: Maurice RAVEL
Dramaturg: Kristián KOHÚT
Produkciós menedzser: Katarína BOLEBRUCHOVÁ
Művészeti vezető: Nina POLÁKOVÁ
Igazgató: Andrea SKOČEKOVÁ